Toyota verlaagt productiedoelstelling met 300.000 voertuigen vanwege tekort aan onderdelen en chips

TOKYO – Toyota verlaagde vrijdag zijn jaarlijkse productiedoelstelling met 300.000 voertuigen, omdat toenemende COVID-19-infecties de productie in onderdelenfabrieken in Vietnam en Maleisië vertraagden, waardoor een wereldwijd tekort aan autochips ontstond.

“Het is een combinatie van het coronavirus en halfgeleiders, maar op dit moment heeft het coronavirus de overweldigende impact”, zei Kazunari Kumakura, een executive bij ‘s werelds grootste autofabrikant, nadat het bedrijf zijn productiedoelstelling had herzien.

In tegenstelling tot andere grote wereldwijde autofabrikanten die eerder werden gedwongen de productieplannen terug te schroeven, was Toyota erin geslaagd om productieverminderingen te vermijden omdat het belangrijke componenten had opgeslagen in een toeleveringsketen die gehard was tegen verstoringen na de verwoestende aardbeving in het noordoosten van Japan in 2011.

De aankondiging van Toyota op vrijdag is een ander teken dat geen enkel deel van de wereldwijde auto-industrie is ontsnapt aan de gevolgen van een pandemie die de verkoop heeft ondermijnd en die zijn vermogen belemmert om te profiteren van het herstel van de vraag dat volgde op de eerste golven van COVID-19.

De autoverkopen in China zijn in augustus met bijna een vijfde gedaald ten opzichte van een jaar eerder, omdat er minder auto’s waren die mensen konden kopen.

Toyota verwacht nu 9 miljoen voertuigen te bouwen in het jaar tot 31 maart, in plaats van 9,3 miljoen. Het heeft zijn verwachte bedrijfswinst van 2,5 biljoen yen ($ 22,7 miljard) voor het boekjaar niet herzien.

Naast een wereldwijde productievermindering van 360.000 voertuigen in september, zei Toyota op vrijdag dat het deze maand de productie met nog eens 70.000 en in oktober met 330.000 zal verminderen. Het hoopt een deel van die verloren productie voor het einde van het jaar in te halen.

De vraag naar chips is tijdens de pandemie enorm gestegen, omdat bedrijven in consumentenelektronica zich haasten om te voldoen aan de vraag naar thuisblijvende smartphones, tablets en andere apparaten.

Een grote afhankelijkheid van Zuidoost-Aziatische fabrieken voor onderdelen is een hoofdpijn voor Toyota, maar het is ook een probleem voor zijn rivalen die hebben geworsteld met wat Volkswagen heeft beschreven als “zeer vluchtige en krappe” chipvoorraden.

De Duitse autofabrikant heeft gewaarschuwd dat het daardoor mogelijk de productie verder moet verlagen. Ford heeft vorige maand de productie stopgezet in een fabriek in Kansas die zijn bestverkochte F-150-pick-up bouwt vanwege problemen met de levering van onderdelen, waarbij Renault gedeeltelijke stilstanden in fabrieken in Spanje verlengt.

Mercedes zei deze maand dat het verwacht dat chiptekorten de verkoop in het derde kwartaal aanzienlijk zullen verminderen.

(Rapportage door Tim Kelly; redactie door Muralikumar Anantharaman en Kim Coghill)

CreditSource link

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Have-a-nice-bay
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart