2021 Ford Bronco Sport-ophanging Diepe duik

Het gebeurde op het pad, op parkeerplaatsen en thuis op mijn eigen oprit. “Is dit de nieuwe Bronco?” vroegen ze terwijl ze naar het woord ‘BRONCO’ wezen dat in grote blokletters over de voorgrille was gespeld. “Ik dacht dat het groter zou zijn.” Mijn verwarde inquisiteurs hadden gelijk, de nieuwe Bronco IS groter. Waar ze naar keken, was eigenlijk de Ford Bronco Sport 2021, en specifiek de meest offroad-versie die beschikbaar was, de Badlands.

Zoals ik zou uitleggen, is de Bronco Sport, in tegenstelling tot de body-on-frame Bronco met verwijderbare bovenkant en deuren die vergelijkbaar is met een Jeep Wrangler en Toyota 4Runner (en dat ik maanden geleden een speculatieve ophangingsduik heb gemaakt), een compacte crossover die een hardere uitloper van de Ford Escape. Het maakt gebruik van een unibody-ontwerp met een dwarsgeplaatste motor die de voorwielen aandrijft. Maar de Bronco Sport verschilt van de Escape doordat hij standaard wordt geleverd met vierwielaandrijving, rolt op een iets kortere wielbasis, aanzienlijk stuggere overhangen voor en achter heeft en meer bodemvrijheid heeft.

En dat maakt de Bronco Sport op zich al interessant. Wat is er mis met een compacte crossover met een beetje Bronco-styling en attitude? Toen ik thuiskwam van mijn trailrun, trok ik de wielen eraf om eronder te kijken. Excuseer de modder die ik bij de wasstraat van het kwart heb gemist.

Omdat het een compacte cross-over is, mag het geen verrassing zijn dat de Bronco Sport op een veerpootvering rijdt. Maar de veerconstante, demperkalibratie en andere ophangingscomponenten zijn geoptimaliseerd om te passen bij zijn robuustere persoonlijkheid.

Voordat ik te ver kwam, dacht ik dat ik achteruit zou gaan en je iets zou laten zien dat me opviel toen ik de voorband eraf haalde. De Badlands wordt standaard geleverd met 225/65R17-rubber, wat neerkomt op een buitendiameter van 28,5 inch.

De mogelijkheid om grotere offroad-banden op veerpootophangingen te monteren, wordt vaak belemmerd door een kleine speling tussen de band en de veerpoot van de veerpoot. Maar hier is voldoende ruimte, zowel boven als achter de band. Ik kan niet spreken over andere problemen met de speling die de montage van grotere banden kunnen verhinderen, maar interferentie van de veerpoot lijkt geen probleem te zijn.

Vanaf hier kunnen we zien dat de onderste draagarm (gele pijl) van aluminium is. De fusee (groen) is van staal.

De onderste draagarm maakt gebruik van een omgekeerde L-vorm, waardoor het onder andere gemakkelijker wordt om een ​​voertuig met een kortere overhang vooraan te produceren. Hier bevindt de voorste bus (geel) zich dicht bij de as van het kogelgewricht, wat betekent dat dit het primaire belastingspad is voor zijwaartse krachten in bochten. De achterste bus (groen) is groter en horizontaal georiënteerd, waardoor hij zeer geschikt is voor het absorberen van longitudinale schokken die op het wiel worden uitgeoefend als naar binnen gerichte pulsen.

Een nadere blik op de achterste bus van de onderste draagarm toont details in de gegoten rubberen vorm die zijn gekalibreerd om binnenwaartse pulsen te absorberen.

Mijn Badlands had een volledig aluminium skidplate aan de onderkant van het voorste subframe. Het is meer substantieel dan ik gewend ben te zien op voertuigen in deze klasse, hoewel ik mezelf voor de kop schop omdat ik het niet verwijder om te zien hoe goed het verschillende hangende donzige delen beschermt, zoals de onderste radiatortank.

De voorste stabilisatorstang (geel) is direct aan het veerpoothuis bevestigd. Dit maakt het een direct werkende montage die de stabilisatorstang een bewegingsratio van 1 op 1 geeft.

De stabilisatorstang zelf loopt omhoog en over het stuurhuis om bussen (geel) te draaien die aan de binnenkant van de achterste bussen van de onderste bedieningsarm zijn gestoken.

Met het stuurhuis en de stuurarm (geel) achter de aandrijfas, moet de remklauw de vrije ruimte vooraan innemen. Dit is een zwevende remklauw met één zuiger en klemt op een vrij dikke geventileerde voorrotor met een behoorlijke hoeveelheid warmtecapaciteit.

Als we naar achteren gaan, zien we een prominente draagarm (geel), een lange verticaal gemonteerde demper (groen) en ten minste één laterale schakel (rood).

Dit lijkt op wat Ford ooit de multilink-ophanging van het controleblad noemde, genoemd naar de dunne dwarsdoorsnede (geel) van de hoofddraagarm. Vanaf hier kunnen we ook drie schakels onderscheiden: een eenzame bovenste schakel (groen) die heel gemakkelijk te zien is, en twee iets minder zichtbare onderste schakels (rood) die we later beter zullen bekijken.

Hier is het duidelijk dat de draagarm en de achterste knokkel (geel) met elkaar zijn verbonden in één groot stalen lasnaad. Dit betekent dat de draagarm 100% verantwoordelijk is voor zowel de voor-achterwaartse locatie van het wiel als de controle van acceleratie en remkoppel. Die massieve leidende bus (groen) is ook ontworpen om de rand van het achterwaartse onderdeel van botsingen zoals kuilaanvallen te verwijderen. Alles bij elkaar zorgen deze kenmerken van de draagarm ervoor dat de laterale schakels zich alleen bezig hoeven te houden met laterale belastingen. Dat maakt het werk van de tuning-engineer veel gemakkelijker als het gaat om het optimaliseren van hun bussen, en daarom ben ik altijd blij als ik deze verscheidenheid aan multilink-ophanging zie.

Hier kunnen we het paar onderste schakels zien waarvan we eerder slechts een hint kregen. Het is duidelijk dat de voorste, de teenschakel (geel) genoemd, veel korter is dan de belangrijkste dwarse achterste schakel (groen). De ironie hier is dat de achterste link een binnenboord excentriek (rood) heeft voor het instellen van statische toespoor. Dus waarom is de voorste echt de teenschakel?

Je moet je voorstellen wat er gebeurt als de ophanging beweegt, vooral wanneer de buitenband in een lange hoek wordt samengedrukt. De kortere teenverbinding zal in een veel strakkere boog zwaaien dan de langere achterste verbinding, en dat zal de neiging hebben om de voorste rand van de band naar binnen te trekken en de achtertoespoor te vergroten voor een extra dosis stabiliteit in lange, vegende hoeken. Het punt is dat er iets moet worden gegeven om dat te laten gebeuren.

Dat ‘iets’ is een beetje laterale flex in de draagarm. Een deel daarvan komt van het lateraal knijpen van de grote bus die we aan het voorste uiteinde zagen, maar extra voordeel komt van het ontbreken van een verstevigende vouw van 90 graden (geel) en de verminderde dwarsdoorsnede veroorzaakt door het voor de hand liggende gat (groen) dat we kan hier net voor de gelaste structuur zien.

Maar er is nog iets interessants hier, en het is het bevestigingspunt van de stabilisatorstang (rood). De link wordt rechtstreeks op de draagarm gemonteerd, maar dat geeft deze mount geen 1-op-1 bewegingsverhouding.

Dat komt omdat de draagarm zelf in een boog zwaait die gecentreerd is op de voorste bus, en het bevestigingspunt van de stabilisatorstang iets voor de locatie van de naaf ligt, wat kan worden afgeleid uit de positie van de aandrijfashoes. De offset is niet zo groot als mystieke tekens lijken aan te geven. Het is nog steeds behoorlijk efficiënt bij 0,90 of 95-tegen-1 of daaromtrent, maar wat het niet is, is 1-op-1.

Deze afbeelding laat zien dat de hoofddwarse trekstang veel zwaar werk verricht. De demper (geel) en veer (groen) worden er rechtstreeks op gemonteerd, maar ik waardeer ook de eenvoud van het aluminium ontwerp. Dit onderdeel ziet er ook omkeerbaar uit, wat betekent dat linker- en rechterhandvoorbeelden waarschijnlijk hetzelfde onderdeel zijn.

Dit rechttoe rechtaan ontwerp maakt het ook een fluitje van een cent om de bewegingsverhoudingen te visualiseren. De veer lijkt ongeveer 55% van de weg uit het binnenste draaipunt te zijn en de demper lijkt ongeveer 83% naar buiten te zijn.

Maar dat klopt in dit geval niet helemaal omdat de buitenste bout niet 1-op-1 meebeweegt met het achterwiel. Het maakt deel uit van de draagarmstructuur, dus het zal zo’n 10% MEER bewegen dan de band omdat het achter de middellijn van de as is gemonteerd. Bekijk een paar foto’s om te zien wat ik bedoel. Als het buitenste draaipunt van de achterste laterale link een bewegingsverhouding van 1,1 of daaromtrent heeft, moeten we de bewegingsverhoudingen van de veer- en demperbevestigingspunten over de lengte dienovereenkomstig verhogen.

Ervan uitgaande dat mijn oogbolschatting van 1,1-tegen-1 aan het uiteinde juist is, wordt 0,55-tegen-1 0,61-tegen-1 voor de lente; 0,83-tegen-1 wordt 0,92-tegen-1 voor de demper.

De Bronco Sports achterremmen bestaan ​​uit een massieve achterschijf en een enkelzuiger schuifremklauw met een ingebouwde elektrische parkeerremactuator (geel).

Dit heeft niets te maken met ophanging, maar terwijl ik hier was, dacht ik dat ik zou delen hoe de uitlaatdemper en uitlaatuiteinden netjes zijn verpakt, zodat ze zich niet binnen de sleepzone van de vertrekhoek bevinden. Vrij netjes.

De Badlands, zoals ik eerder al zei, rijdt op 225/65R17-banden met een diameter van 28,5 inch. Het zijn Pirelli-banden met een vrij tam patroon die goed presteren op het gebied van rijcomfort en loopvlakstilte, maar ik zou niets hebben tegen iemand die ervoor koos om een ​​deel daarvan weg te geven ten gunste van een agressievere terreinband. Zoals het er nu uitziet, weegt deze combinatie een respectabele 52 pond. Verwacht dat dit aanzienlijk zal stijgen als u kiest voor een grotere of agressievere band.

Al het bovenstaande zorgt voor een competente offroad-waardige crossover-SUV, vooral omdat de afmetingen van de Bronco Sport goed zijn geoptimaliseerd voor gebruik in het terrein. Vooral de Badlands heeft veel meer te bieden in termen van zijn grotere 2,0-liter viercilinder turbomotor en zijn geavanceerdere AWD-systeem met vergrendelbare differentiëlen in het midden en achter op de koppeling. Natuurlijk, het is niet de volwaardige body-on-frame Bronco die is ontworpen om tussen een Toyota 4Runner en een Jeep Wrangler Unlimited te passen, maar ik denk dat er veel kopers zijn die het niet nodig hebben. Ford denkt van wel.

Gerelateerde video:

CreditSource link

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

Have-a-nice-bay
Logo
Enable registration in settings - general
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0